Regjeringen prøver seg igjen! De nye endrede kriselover gir fortsatt regjeringen og byråkratene enormt mye makt forteller jus-professor. Skal endelig vedtas mandag 16. juni 2025…

Regjeringen prøver seg igjen! De nye endrede kriselover gir fortsatt regjeringen og byråkratene enormt mye makt forteller jus-professor. Skal endelig vedtas mandag 16. juni 2025…
0 0
Read Time:6 Minute, 3 Second

Hvordan er det egentlig mulig av Arbeiderparti-regjeringen igjen forsøker seg med denne kriseloven og det rett før valget? Bare spør for en venn av meg.

Er det rett og slett mulig at de har tenkt å erklære en snarlig krise før valget?

NTB Mai 2025:

Eller er det slik at høyre-siden og venstresiden i norsk politikk alltid er enige under en krise?

Kanskje er det også slik at ALLE representantene på stortinget egentlig er så enige at stortinget kan regnes som et eneste stort parti? 

Fortsatt bare et spørsmål for en venn av meg.

Kriseloven på Debatten 

Til opplæring og forståelse, her er et klipp fra Debatten med Fredrik Solvang i spissen fra april 2025 da den diktatoriske og kontrollerende loven ble stoppet rett før 2 gangs voteringen i stortinget. 

Benedikte Moltumyr Høgberg, professor i rettsvitenskap UIO, klarte i siste liten å stoppe at loven ble vedtatt ved at hun delte sine bekymringer på facebook… Det sier mye om hvilken verden vi lever i, en person på facebook klarte å stoppe gale politikere å føre oss rett inn et diktatur som vi ikke aner følgene av.

Alle politikerne fra alle partier hadde sovet i timen, eller enda verre, var det rett og slett med vilje? Bare spør for samme venn fortsatt.

Debattinnlegg fra Morten Wallø Tvedt som sto først i Subjekt.no 13. juni 2025.

Se gjerne Subjekt:

Her!

Vi har funnet det så viktig så Nå også på Bullo TV:

Morten Walløe Tvedt er professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Innlandet.

Tirsdag 10. juni vedtok Stortinget hvilke endringer som skal gjøres i det opprinnelige lovforslaget. Den endelige loven skal vedtas mandag 16. juni.

Den svært inngripende loven mangler en enkel setning: «Stortinget kan oppheve enhver bestemmelse gitt i medhold av denne lov.»

I påsken kunne et samfunnsbevisst folk følge jusprofessor Benedikte Moltumyr Høgberg sin påskekrim fra statsretten på hennes Facebook-profil. Mest oppmerksomhet fikk endringene i sivilbeskyttelsesloven.
Stortinget hadde vedtatt lovendringene rett før ferien. Loven ga regjeringen og departementene myndighet til å sette all regulering av arbeidslivet til side, og kommandere ut enhver borger til tvangsarbeid. Etter et par dager med mediefokus ble loven utsatt for å bli vedtatt 25. april. Så ble det stille om lovendringen.

Plutselig, tirsdag – tredje pinsedag – kom endringene i sivilbeskyttelsesloven opp i Stortinget igjen. Mens vi feiret arbeidernes dag 1. mai, selvstendigheten den 8. mai og demokratiet den 17. mai, ble sivilbeskyttelsesloven skrevet om uten noen demokratisk debatt.

Gir regjeringen og byråkratene enormt mye makt

Det er gjort åtte forbedringer eller innstramminger i loven, skrev professor Benedikte Moltumyr Høgberg i Nettavisen 30. mai og i et intervju i Aftenposten 28. mai. Jeg er enig med henne i at det som ble vedtatt denne uken, er litt bedre enn det som ble vedtatt før påske, men sivilbeskyttelsesloven rokker ennå ved den grunnleggende maktfordelingen mellom lovgiver og byråkratiet.
Hvorfor ble endringene ikke gjort tilgjengelige på Stortingets hjemmeside før endringene ble lest opp i stortingssalen tirsdag morgen? Media har vært helt stille i forbindelse med annengangs vedtagelse av loven.

Sivilbeskyttelsesloven bryter stadig med det grunnleggende prinsippet for krisehåndtering som ble etablert i beredskapsloven av 1950. I Beredskapsloven § 3 annet punktum står det klart og tydelig: «Bestemmelsene kan oppheves av Kongen eller Stortinget.»

Det betyr at hvis Regjeringen vedtar noe som Stortinget mener at går for langt, så skal Stortinget selv oppheve forskriftene som bryter med andre lover. Formuleringen i beredskapsloven bygger på sunn fornuft. Hvis jeg gir deg rett til å gjøre noe på mine vegne og jeg ikke liker det, skal jeg kunne stoppe deg fra å fortsette å gjøre det jeg ikke liker – ikke bare be deg pent om å stoppe.

Hvorfor bruker ikke Sivilbeskyttelsesloven den samme formuleringen? Formuleringen er enkel. Den sikrer at Stortinget skal kunne oppheve en beordring som etter de folkevalgtes mening går for langt.
En lignende, Stortingets sikkerhetsventil, ble tatt inn i Koronaloven av mars 2020. Hvorfor er den ikke med i Sivilbeskyttelsesloven? Denne sikkerhetsventilen burde gjelde som et helt generelt prinsipp i alle lover som gir regjeringen myndighet til å bryte med lover som er vedtatt av Stortinget: Stortinget må beholde retten til å kunne oppheve forskriftene med et enkelt vedtak (ikke via lovendring).

Gir Stortinget myndighet til Regjeringen til å sette lover til side, så må Stortinget bygge inn en enkel mulighet til selv å kunne oppheve forskriften som bryter lovene. Det kan altså ikke Stortinget gjøre etter sivilbeskyttelsesloven som ble vedtatt den 10. juni. Den nye loven krever at Stortinget varsles og legger inn en 48 timers utsatt ikrafttredelse. Men Stortinget kan ikke vedta at forskriften ikke skal tre i kraft.
Dette er kritisk siden Sivilbeskyttelsesloven gir regjeringen og byråkratene enormt mye makt.

Rokker den ved maktbalansen i norsk rett

La oss ta dette steg for steg: Stortinget har i sivilbeskyttelsesloven vedtatt at Regjeringen (eller de byråkratene som regjeringen bestemmer) skal kunne bryte eksisterende lover og alle andre reguleringer av arbeidslivet.
Dette bryter med maktfordelingen mellom storting og regjering. Makten til å gi generelle forbud og påbud flyttes fra de folkevalgte til byråkratene. Et forbud eller påbud kan til og med gjøres straffbart. Dette er svært inngripende. Hvorfor vil ikke Stortinget selv beholde makten til å kunne oppheve beordringer som går for langt?

I 1950 var Stortinget så forutseende at de beholdt denne retten og skrev det inn i loven som gjelder når Norge er i krig, at Stortinget selv skal kunne oppheve en slik kriseforskrift. Når Stortinget gir regjeringen og byråkratene myndighet til å bli landets lovgiver i bestemte typer kriser, bør Stortinget bygge på tradisjonen fra beredskapsloven fra 1950 og selv beholde retten til å oppheve lover som går for langt.
Selv med de åtte kosmetiske endringene av sivilbeskyttelsesloven rokker den ved maktbalansen i norsk rett og innfører svært inngripende tiltak for nesten hele befolkningen. Stortinget er avspist med å kunne diskutere tiltakene i 48 timer før tiltakene trer i kraft.

Jeg utfordrer hver av stortingsrepresentantene som stemte for loven 10. juni til å forklare hvorfor denne setningen ikke er med i loven. Sivilbeskyttelsesloven bør ha en setning til: «Stortinget kan oppheve enhver bestemmelse gitt i medhold av denne lov.»

Vi i Bullo TV er ikke redd for folket, men vi er svært redde for hva regjeringer kan finne på for noe mot folket, spesielt etter det vi vet om de som har ledet og deltatt i regjeringene de siste 10 årene.

Våpen er veien til fred… ?! Hva sier du for noe Jens Stoltenberg?!!!

Hvorfor og hvordan ble Espen Barth Eide administrerende direktør i World Economic Forum i 2014?

Erna Solberg ønsker å bøye lover og regler!

Fortsatt krig i Ukraina…

Trine Gunnberg, sentralstyremedlem i partiet Fred og Rettferdighet, forteller på sin facebook side:

Dersom vi fortsetter å sende penger og våpen til Ukraina kan det veldig snart bli krise, og da kommer vel diktaturet rullende inn. 

Vi får håpe at det på nytt er mulig å stoppe den nye loven.

Galskapen må vel ha en ende?!

Odd-Erik Helgesen

Redaktør Bullo TV

Og:

Se gjerne:

Se mer om Slottstock Festivalen 2025 i Tønsberg:

Her!

Se gjerne flere videoer:

Page 1 of 3

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Bullo TV

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Legg igjen en kommentar